Koffie is na water het meest gedronken drankje wereldwijd. Over de effecten van koffie op de menselijke gezondheid zijn er door de jaren heen al vele onderzoeken gedaan, en nog steeds bestaat er in de academische wereld geen eenduidig antwoord op de vraag of koffie nou goed of slecht voor je is.

Echter, een recent onderzoek dat eind januari 2017 in de “Expert Review of Cardiovascular Therapy” verscheen toont aan dat wanneer men dagelijks gematigd koffie consumeert, dat dat over het algemeen een positieve invloed heeft op de gezondheid van zowel gezonde mensen als ook mensen die te kampen hebben met een te hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en/of suikerziekte. Voor ons koffieliefhebbers zijn dat natuurlijk geweldige bevindingen! In dit artikel lichten we deze positieve gezondheidseffecten verder toe.

3 tot 4 kopjes per dag

Het onderzoek van afgelopen januari was een overzichtsstudie van allerlei recente grootschalige gecontroleerde klinische onderzoeken, die samen positieve dan wel neutrale gezondheidseffecten van gematigde koffieconsumptie (3 tot 4 kopjes per dag) lieten zien. Wat betreft het effect op de bloeddruk, lieten de onderzoeken zien dat het drinken van koffie redelijk veilig is en over het algemeen niet de bloeddruk en de kans op hart- en vaatziekten verhoogt. Zo schijnt dat 3 tot 4 kopjes koffie per dag de meest veilige koffieconsumptie is, wat tegelijkertijd representatief is voor de grootste meerderheid van koffiedrinkers. Echter, verschillende onderzoeken uit het verleden lieten een verband zien tussen koffieconsumptie en een verhoogde bloeddruk, kans op hart- en vaatziekten en hartritmestoornissen. Het verschil tussen de oudere en meer recente onderzoeken kan worden toegeschreven aan methodologische redenen of verschil in koffie die door respondenten werd geconsumeerd. Vroeger dronk men namelijk met name gekookte bonen koffie, en dit type koffie bevat hoge aantallen cafestol en kahweol, die serum cholesterol verhogen. Daartegenover bevat de tegenwoordig geconsumeerde gefilterde koffie significant lagere hoeveelheden van deze stoffen. Koffieconsumptie wordt geassocieerd met een tijdelijke verhoging in bloeddruk met name bij beginnende koffiedrinkers, maar niet bij gewoontedrinkers.

Verminderde kans op suikerziekte

Naast het voordelige effect op de bloeddruk en de kans op hart- en vaatziekten, tonen de recente onderzoeken ook een gunstig verband tussen koffieconsumptie en een verminderde kans op suikerziekte. Uit een gecontroleerd onderzoek onder 47l,510 vrouwelijke respondenten en een vervolgonderzoek onder 22,759 mannelijke respondenten, bleek dat degenen die hun koffie inname verhoogden met één of meer kopjes per dag over een periode van 4 jaar, 11% minder risico hadden op het krijgen van diabetes type 2 dan de respondenten die hun koffie inname niet veranderden. Daarnaast hadden de respondenten die hun inname van koffie verminderden met één of minder kopjes per dag juist 17% meer risico op het krijgen diabetes type 2.

Maal je koffie zelf

Al met al kunnen we dus concluderen dat het drinken van een paar kopjes koffie per dag dus helemaal niet zo verkeerd idee is. Maar, zoals dat voor bijna alles geldt: consumeer met mate. Naast de gezondheidsvoordelen is de smaakbeleving natuurlijk ook een belangrijk element bij het drinken van koffie. Voor een optimale geur- en smaakbeleving raden wij aan om te kiezen voor hele koffiebonen, en om deze zo laat mogelijk zelf te malen. Gemalen koffie uit de winkel is namelijk al veel aroma’s onderweg kwijtgeraakt, aangezien ongeveer 90% van de aroma’s twintig minuten na het malen zijn vervlogen. Op Koffiebonen.nl kun je uit een breed assortiment verschillende ecologische koffiebonen vergelijken, waardoor je met het koffiedrinken niet alleen heel gezond maar ook verantwoord bezig bent!

 

Written by Coffee Stories